Základní škola Josefa Kajetána Tyla
a Mateřská škola Písek, Tylova 2391


Počasí

Jak přežít nešťastnou lásku

Potká láska přátelství a ptá se: „ Proč existuješ, když jsem na světě já?“
Přátelství odpoví: „ Abych zahojilo všechny rány, které jsi ty uštědřila.“

Zamilovanost a láska, zejména ta první, je mimořádně krásný životní prožitek. Bývá provázena velmi intenzivním citovým vzplanutím, a proto také hlubokým zklamáním v případě rozchodu, nebo když vysněný partner lásku neopětuje. Dospívající pociťují bezmoc, ztrácejí zájem o své každodenní povinnosti, mohou se dostavit i stavy dlouhodobého smutku – – deprese.
Většina lidí se po určitém období smutku, pláče a pocitu nenávisti vůči bývalému partnerovi pomalu zotaví a bez problémů naváže nový vztah. V nepříznivých případech ale může po několika zklamáních zcela rezignovat a ze strachu z další bolesti zůstat i dlouhou dobu osamělý.
Stejně nebezpečná pro další život je i fixace na původního partnera.Člověk nepřestává milovat druhého, který ale jeho lásku neopětuje, setrvává v platonickém, vysněném vztahu, a živí se nadějí na jeho obnovení. Také tento přístup se stává překážkou v navazování dalších vztahů a vede někdy i k mnohaleté osamělosti.
Ať se snažíme jakkoli, lásku druhého člověka prostě někdy získat nemůžeme. Abyste se s touto skutečností co nejlépe vyrovnali a ve zdraví překonali období smutku, můžete využít následující prověřené zkušenosti. (Podle písně také zabírá lékořice)

1) Uvědom si svojí hodnotu.
To, že jsi zažil zklamání v lásce neznamená, že jsi špatný člověk. Máš určitě řadu dobrých vlastností a schopností, které brzy nějaký další protějšek ocení, a tak si je snaž připomínat. Třeba v kontaktu s přáteli, kteří tě mají rádi. Kdykoli pomyslíš na svoje selhání nebo nedostatky, řekni STOP!

2) Buď stále aktivní.
Každá citová nerovnováha se zlepší, když má člověk přiměřený program různých aktivit. Vyhraď si čas pro sport, vycházky, četbu, vrať se třeba k odloženým koníčkům nebo zkus něco nového. (i když se ti vůbec nic dělat nechce)

3) Vyhledávej pomoc druhých.
Promluv si s někým o svých pocitech. Měl by to být člověk, kterému důvěřuješ – rodiče, sourozenci, příbuzní, kamarádi, někdy je dobré navštívit psychologa. Vrátit se do normálního života ti pomohou i přátelské vztahy v partě vrstevníků.

4) Buď trpělivý.
Překonat zklamání v lásce může být někdy zdlouhavý proces a mladí lidé brzy ztrácejí trpělivost. Uvědom si, že tak jako fyzické poranění se někdy hojí dlouho, i léčba citového zranění potřebuje svůj čas.

Stáhnout soubor

Další Aktuality

Další z pedagogických akademií – Školní problematika a pedopsychiatrie

NÁŠ SPOLUŽÁK JE AUTISTA – pozvánka na přednášku do školy

Prevence a řešení šikany a dalších projevů rizikového chování ve školách

Co víme o agresi?

Umíš říct „NE!“ ?

Umíte se správně učit?